Школа — це майстерня, де формується думка підростаючого покоління,
треба міцно тримати її в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє. Саме
школа має і повинна виховувати людину, спроможну творити своє власне життя,
здатну до самовизначення. Життя від молодого покоління вимагає
конкурентоспроможності, професійної і соціальної мобільності, високої освіти,
самовдосконалення. Успіхи розвитку суспільства залежать від того, як школа
вирішить проблему підготовки підростаючого покоління. Сьогодні потрібно велику увагу приділяти вихованню особистості.
Школа
покликана стати тим місцем для особистості учня і вчителя, де буде духовно
збагачуватись кожен учасник навчально – виховного процесу, де буде
формуватись громадянська зрілість і особиста відповідальність за свій вклад у
національно– культурне
відродження України, у
розбудову держави.
Мета виховної системи школи – це сприяти становленню учня як творця і проектувальника свого життя, який
вміє визначати свою життєву стратегію, прагне бути відповідальною, компетентною,
соціально активною і мобільною особистістю.
При плануванні виховної роботи керувалися урядовими документами,
Національною програмою виховання дітей та учнівської молоді в Україні, Програмою «Освітні орієнтири виховання учнів 1-11-х
класів загальноосвітніх навчальних закладів України», розпорядчими документами
управління освіти Луцької міської ради,
іншими документами вищестоящих органів.
Вирішення поставлених завдань можливе лише в атмосфері доброзичливості,
довіри, співробітництва, відповідальності на всіх рівнях шкільного
педагогічного простору. Виконуючи
основні завдання виховання учнів у школі спільно з педагогічним колективом
використовуємо різноманітні форми й методи роботи: колективні творчі справи,
години спілкування, бесіди, свята, зустрічі, екскурсії, конкурси, огляди,
акції, виставки. Вирішуючи ці завдання школа
забезпечує різні види діяльності: навчально-пізнавальну,
науково-пошукову, соціально-комунікативну, ціннісно-орієнтаційну,
спортивно-оздоровчу, туристсько-краєзнавчу, художньо-естетичну,
громадсько-корисну, еколого-натуралістичну,
трудову.
Виховна робота спрямована на формування самостійності учнів, розвиток
творчих здібностей, розкриття талантів, підготовки до життя і праці, а також
попередження правопорушень і злочинності, збереження здоров’я учнів. Основною
проблемою була реалізація особистісно-орієнтованої системи навчання та
виховання з метою формування творчої особистості учня.
Зміст
і організація виховної роботи, як невід’ємної складової навчально-виховного
процесу спрямована на всебічний розвиток. Основні індивідуальні, класні та
масові виховні заходи в школі проводяться у відповідності до річного плану
роботи, охоплюють різні напрями, це і національно-патріотичне виховання,
розвиток свідомого ставлення до законів та державної влади, активної
громадської позиції щодо участі в житті України, виховання милосердя,
працелюбності, толерантності, дотримання морально-етичних норм, формування
вміння протистояти проявам несправедливості, жорстокості, турбуватися про
безпеку власної життєдіяльності, вести здоровий спосіб життя, мати негативну
позицію щодо шкідливих звичок, розвивати свої фізичні якості, повноцінно відпочивати,
прагнути до самоствердження, виховання екологічної культури, трудове виховання,
профорієнтація, естетичне виховання та інше.
Важливе місце у
системі виховної діяльності
школи посідає управління
навчально - виховним процесом. У
нашій школі це чіткий розподіл
обов’язків між адміністрацією, всіма членами
педагогічного колективу, залучення учнівського самоврядування тобто чіткий
розподіл праці та встановлення функціональної залежності між усіма
педагогічними системами та підсистемами .
З метою забезпечення
відповідності діяльності
школи державним стандартам
та надання допомоги вчителям
у підвищенні рівня виховної роботи, у школі постійно
здійснюється управління та внутрішкільний контроль за виховною роботою за системою.
Для проведення
підсумків різних видів контролю за станом
виховної роботи використовуються такі форми: накази, індивідуальні
бесіди, винесення відповідних питань на
нараду при директорі, на засідання педагогічної ради, методичне об’єднання та наради класних керівників.
Методоб’єднання класних керівників, постійно вдосконалюючи
свою роботу сприяє професійному вдосконаленню особистості педагога , стимулює творчість
класного керівника , який веде пошуки
шляхів збагачення і
розвитку змісту , форм і
методів виховної роботи, формування гуманістичних цінностей у
системі виховної роботи.
Інформаційні технології мають сьогодні пріоритетне значення в усіх сферах діяльності, визначають розвиток суспільства завтрашнього дня. Розуміючи важливість впровадження
інформаційних технологій, адміністрація нашої школи створює належні умови для
комп’ютеризації навчального закладу.
Використання комп’ютерних технологій у виховній роботі підвищує її
ефективність.
З використанням сучасних інформаційних технологій
підготовлені і проведені загальношкільні заходи : «День вчителя», «Новорічний
КВК», традиційна зустріч випускників, «Чорнобиль - трава гірка», «Прощання з
початковою школою». Багато виховних заходів підготовлених і проведених класними керівниками зі своїми учнями з
використанням сучасних інформаційних
мультимедійних технологій. На
семінар заступників директорів з виховної роботи проведено свято «Пісня – душа
народу» та відкриті виховні години: «Серце доброти» 7клас, «Де ховається щастя»
8клас, «Хай святиться ім’я твоє» 10клас.
Виховна система нашої школи – це складна
психолого-соціо-педагогічна сукупність, яка охоплює весь
педагогічний процес, інтегруючи
навчальні заняття, позаурочне життя
дітей, різноманітну діяльність і
спілкування за межами школи.
Успіх спільної
діяльності педагогів і
батьків великою мірою залежить
від глибокого знання вчителем
учнів, їхніх родин. Тому класні
керівники тісно співпрацюють з батьками: два рази у семестр проводять
батьківські збори, залучають батьків до організації та проведення родинних свят.
З метою формування ціннісного ставлення до сім’ї, родини, людей, родинні свята
у 2012-2013
навчальному році проводили всі класні керівники початкової ланки та більшість
класних керівників 5-11-х класів.
Саме за результами
вивчення сім’ї складаються
соціально-педагогічні
паспорти класів, на основі яких і
планує роботу соціально-психологічна служба школи. Діяльність класних керівників шодо виховання учнів здійснюэться
з висновками і порадами практичного психолога Грисюк Ю.Л. Система психологічної
діагностики сприяє ефективності роботи педколективу з розвитку творчих
здібностей учнів.
Психологом
школи було проведено анкетування визначення рівня вихованості учнів 5-11 класів:
1. Ціннісне ставлення до держави і суспільства.
Високий – 92%, хороший – 8%
2.Ціннісне ставлення до праці.
Високий – 81%, хороший – 17%, середній –
2%
3. Ціннісне ставлення до себе.
Високий – 77%, хороший – 21%, середній –
2%
4. Ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей.
Високий – 88%, хороший – 12%
5. Ціннісне ставлення до мистецтва.
Високий – 69%, хороший – 30%, середній –
1%
6. Ціннісне ставлення до природи.
Високий – 62%, хороший – 36%, середній –
2%
Саме школа
тепер єдина структура зацікавлена
у позитивному розвитку особистості
школяра. Ось чому викликає
тривогу збільшення кількості
дітей з девіантною поведінкою. Корекційно-виховна робота
об’єднує зусилля адміністрації
школи, психологічної служби,
класних керівників .
Усвідомлюючи
важливість радикальних змін у
всіх сферах життя у нашій школі створено дієву систему
профілактичної роботи по
попередженню правопорушень серед школярів. З метою попередження
відхилень від норм поведінки в учнів кожної третьої середи місяця проводились
дні профілактики правопорушень, кожного другого вівторка місяця проводились
уроки добра, а з 12 по 22 листопада та з 15 по 25 квітня були проведені декади пропаганди здорового способу життя та
профілактики правопорушень. Питання профілактики правопорушень постійно
обговорювались на класних виховних годинах та годинах спілкування. В системі індивідуальна робота з учнями, які
схильні до правопорушень, пропускають навчальні заняття, порушують норми
поведінки, мають шкідливі звички.
З метою пропаганди здорового способу життя
психолог школи Грисюк Ю.Л. проводила тренінгові заняття з учнями 5 - 9 класів,
також регулярно проводила діагностування рівня тривожності учнів. У кожному
класі класні керівники та класоводи провели виховні години, бесіди щодо
пропаганди здорового способу життя. Велика увага приділяється фізичному
розвитку й вихованню учнів. Було проведено багато спортивних ігор, учні школи
брали активну участь у змаганнях з футболу, волейболу
і займали призові місця. На базі нашої школи проводилися кущові змагання
«Козацький гарт».
Система профілактичної роботи з попередження усіх видів
дитячого травматизму у 2012-2013 н.р. мала такі складові, як викладання предмету
«Основи здоров'я» (1-9 класи),); організація систематичних медичних оглядів учнів
та педагогічних працівників; проведення усіх видів інструктажів з учнями;
проведення роботи щодо формування основ здорового способу життя, тематичних
класних годин, профілактичних бесід та лекцій для учнів школи та їх батьків із
залученням представників лікувальних установ; висвітлення питання профілактики
дитячого травматизму на батьківських зборах.
Протягом року робота з профілактики усіх видів дитячого
травматизму знайшла своє відображення у проведенні таких виховних заходів, як:
проведення місячника „Увага! Діти на дорозі!", тижня безпеки
життєдіяльності, декади по вивченню
правил вуличного руху. У школі проводилися профілактичні заходи, спрямовані на
попередження алкоголізму, наркоманії, тютюнопаління серед неповнолітніх.
Громадянський аспект виховної роботи у школі реалізовувався шляхом
проведення тематичних виховних годин, бесід, годин спілкування, присвячених
державній символіці, вшануванню пам’яті видатних українських політичних діячів,
письменників, діячів культури. У 2012-2013 н.р. учні школи прийняли активну участь у
різноманітних районних конкурсах, серед яких конкурс з української мови ім.
П.Яцика ,. Були проведені такі заходи, як конкурс учнівської творчості,
присвячений Т.Г.Шевченку, години спілкування за темами: «Весняні обряди в Україні»,
«Батьківщина в нас одна», «Ми діти твої, Україно!»; позакласні заходи за темою
«Великі сини українського народу».
В роботі класних керівників та класоводів зверталася увага на
формування екологічної культури. В школі проведено тиждень екології , в день довкілля учні школи посадили кругом
школи дерева. У кожному класі були проведені виховні години, бесіди, де
розкривалась проблема екології. Цікаві та змістовні виховні години проведено у
7 та 9 класах до Дня Землі. У школі проводилися екологічні акції, виступ екологічної
агітбригади, конкурс „Замість ялинки -
зимовий букет", година спілкування «Чорнобиль – трава гірка».
Слід наголосити на необхідності широкого впровадження
в практику виховної роботи школи заходів народознавчого циклу. Класні керівники
та класоводи в своїх учнівських колективах провели цікаві свята та уроки народознавства. «Святий Миколай»,
«Покрова свято козацьке», «Свято Великодня» , «Український рушник –
символ праці і краси» , «Різдво Пресвятої Богородиці», «Козацькому роду нема переводу»
, «Щедрий вечір, добрий вечір». Художньо-естетичний
аспект виховної роботи знайшов свою реалізацію в участі школи в різноманітних
районних конкурсах і турнірах,
проведенні таких загальноосвітніх свят, як свято Першого дзвоника, Осінній бал,
Новий рік, концерт до Дня захисника Вітчизни, Свято 8 Березня (концерт для
мам), святковий концерт до Дня Перемоги, свято Останнього дзвоника, випускний
вечір. У школі діє виставка малюнків, яка періодично змінюється, також виставки
робіт гуртківців. У школі
налагоджена робота з обдарованими дітьми розроблені основні напрями та
завдання роботи з обдарованими , складений план виховної роботи для
реалізації програми ,,Обдарована дитина” в якому враховано, що поняття
,,обдарованість ” поєднує природні, інтелектуальні, творчі,
спортивні здібності, які сприяють глибокому розумінню
навколишнього світу, окремих напрямів науки і як результат –
високий рівень самореалізації кожного учня. Ведеться картка
обдарованої дитини , кожен класний керівник має інформацію про
дітей класу відносно здібностей всіх учнів в класі. У школі значна увагу
приділяється питанню створення
умов та вихованню
обдарованих дітей. Адміністрація
школи забезпечує участь дітей у районних та шкільних конкурсах , фестивалях. На розвиток
творчості учнів , їх здібностей, талантів, формування естетичного
смаку, здорового способу життя спрямована гурткова робота. Протягом 2012-2013н.р.
у школі працювали такі гуртки: «Туристко-краєзнавчий» (Помаліна А.А..), «В’язання
гачком» (Варчук Л.М.); «Берегиня» (Банько Н.В.); «Футбольна секція» (Балик
В.С.); «Вокальний» (Приймак Н.І.); «Хореографічний» (Варчук Л.М.), «Палітра»
(Пасічко Н.П.). В гуртках та секціях у 2012-2013 н.р. займалось
58% учнів школи. І маємо непогані
результати. У конкурсі «Осінні фантазії» - 2 місце, у конкурсі «Срібні
дзвіночки» - 2 місце, у конкурсі «Ялинкова прикраса» - 3 місце, у конкурсі
«Великодній кошик» - 2 місце У 2012-2013 н.р. в школі працювала шкільна
організація учнівського самоврядування «НЕОН», яка допомагала в проведенні
спортивно-масової роботи, здійснювала волонтерську роботу, , шефську роботу з
молодшими школярами. За участю «НЕОН» проходили екологічні та трудові десанти,
загальношкільні і районні свята, відбувався випуск стінної газети. Підсумовуючи, слід
зазначити, що всі вихованці школи протягом року були задіяні в навчальному
процесі, мали доручення, були залучені до гурткової роботи. Жоден
учень не стоїть на контролі правопорушників, тобто не здійснено великих
правових порушень учнями школи.